|
Anselm Grun
Invitaţie la seninătatea
inimii
( fragmente traduse din cartea :
Anselm Grun- Invitation à la sérénité
du coeur,
Editura Albin Michel, Franta, 2002 )
Sa nu fugim de umbra noastra
Cum sa gasim seninatatea astazi
Meditatia
Imprumutarea cailor corpului
Dialogarea cu nelinistea noastra
A pune ordine cu ajutorul ritualurilor
Identificarea cauzelor nelinistii
A acorda atentie
A posti si a face liniste
A face viata mai simpla
A gasi odihna in Dumnezeu
Pacea ca implinire a timpului
Pacea ca intrerupere a timpului
Pentru
listare economica apasati aici
Să nu fugim de umbra noastră(introducere)
Unui om îi era frică
de umbra corpului lui şi căpătase oroare de urmele paşilor
lui. Pentru a scăpa de acestea a luat-o la fugă. Ori, cu cât
făcea mai mulţi paşi, cu atât lăsa mai multe urme;
cu cât fugea mai repede, cu atât mai puţin îl părăsea
umbra lui. Imaginându-şi că mergea prea încet totuşi,
nu se oprea din alergarea tot mai rapidă, fără să
se odihnească. Ajuns la capătul puterilor, a murit. El nu
ştia că pentru a-şi suprima umbra ar fi fost îndeajuns
să se aşeze la umbră şi că pentru a-şi
opri urmele ar fi fost îndeajuns să stea liniştit. Ce culme
a prostiei!
Mulţi oameni, astăzi, nu mai au ideea simplă de a se
aşeza la umbra unui arbore. Ei preferă să fugă, aşa
cum făcea acel personaj din povestea lui Chuang Tsu. Totuşi,
cel care fuge de umbra lui fuge spre pierderea lui. El nu află niciodată
seninătatea. Aceşti contemporani care nu vor să-şi
privească în faţă partea lor de umbră merg direct
la moarte. Fugind de umbra lor, ei se instalează într-o nelinişte
care se traduce prin probleme cardiace. Nu întâmplător maladiile
inimii sunt în prezent una din principalele cauze de deces. Dacă
inima nu-şi găseşte liniştea, ea se epuizează
şi, după un timp, sfârşeşte prin a ceda. E cazul mai
ales al oamenilor care sunt victimele maladiilor cardiace. Chiar şi
cei care au o inimă sănătoasă se tem să nu-i
lase inima. Problemele cardiace sunt legate adesea de frică: ne temem
de ceva. Inima simbolizează înainte de toate sentimentele. Adesea
emoţiile refulate, ca iubirea sau ura, sunt la originea problemelor
cardiace. La unul este o dereglare a ritmului cardiac, la altul este o
criză cardiacă. Pentru că fugim de emoţiile noastre,
inima noastră ne cheamă la ordine şi ne constrânge să
ne ocupăm de ea. Se vorbeşte chiar de o „nevroză a inimii”
pentru cei care sunt obsedaţi de teama că inima i-ar putea lăsa.
Bolnavii de inimă dau adesea impresia că sunt crispaţi,
ei se aseamănă personajului lui Chuang Tsu. Ei nu ştiu
să se odihnească şi să se bucure de viaţă.
Ei nu ştiu să se aşeze la umbra unui arbore. Aceasta se
aseamănă cu maladia tipică a unui manager: el are întotdeauna
ceva important de făcut iar a se ocupa de umbra lui i se pare o copilărie
! De aceea preferă să se plângă de probleme cardiace.
Calea care duce la seninătatea inimii, aşa cum a fost descrisă
în special de către monahii primelor veacuri, îşi păstrează
întreaga actualitate pentru că neliniştea a devenit o maladie
a epocii noastre. Mulţi sunt cei care se plâng că nu-şi
găsesc calmul. Pentru călugări, n-ar fi suficient să
lucreze mai puţin pentru a accede la linişte. A
găsi această seninătate presupune un drum lung care, trecând
prin cunoaşterea aprofundată de sine, conduce la Dumnezeu, singurul
loc unde, potrivit lui Augustin, este posibil să găsim odihna.
Cale exigentă şi în acelaşi timp angajantă
pentru că ne permite să accedem, încă aici în această
lume agitată, la sabatul divin.
…
În ultimul timp, am putut observa în activitatea mea pastorală această
absenţă a seninătăţii la multe persoane. Mereu
aceeaşi plângere: „Nu-mi pot găsi odihna ! Atâtea griji mă
perturbă, inclusiv noaptea; mă îngrijorez pentru copiii mei
care au probleme psihologice, care au ales o cale diferită de cea
pe care o doream eu pentru ei.” Fără a pune la socoteală
problemele financiare şi şomajul, cauze ale insomniei…
Este cazul, înainte de toate, al celor care ocupă posturi de răspundere
şi care se plâng că nu pot accede la seninătate. Se aşteaptă
mereu ceva de la ei. Ei se întreabă dacă au luat decizia cea
bună şi dacă aceasta va fi utilă pentru întreprindere…
Pentru alţii, teama de inactivitate este cauza anxietăţii.
În calm şi seninătate, ei se tem să facă faţă
propriului lor adevăr. Dacă nu am nimic de ce să mă
agăţ se poate ca toate decepţiile vieţii să urce
la suprafaţă. Risc atunci să descopăr că nimic
nu mai merge în existenţa mea şi că angajamentul meu faţă
de alţii este zadarnic. Continui să înaintez pentru singurul
scop de a-mi ascunde propria-mi disperare. Dar nu mai cred că ceea
ce fac are un sens: totul devine gol şi tocmai de acest gol fug eu.
Conştiinţa mea ar putea să-mi amintească şi să
lase să vină la suprafaţă sentimente de culpabilitate:
de frică fug de calm şi de linişte. Cel
mai rău lucru care mi s-ar putea întâmpla ar fi să mă întâlnesc
cu propriul meu adevăr ! Pentru că vreau să
evit aceasta cu orice preţ, trebuie să fiu ocupat în permanenţă.
Astfel, chiar şi timpul liber devine cauză de stres şi
îl acopăr cu nenumărate activităţi. Oamenii care refuză
să-şi privească în faţă propriul adevăr
fug de ei înşişi. Ei se plâng astfel de un stres pe care îl
provoacă ei înşişi. Ei nu pot accede
la calm pentru că în adâncul inimii lor nu vor cu adevărat aceasta:
o frică, ancorată în profunzime, îi agită în permanenţă.
În pofida acestei incapacităţi de a găsi calmul, omul de
astăzi aspiră să se „desprindã”. Cursurile care
promit odihna interioară umplu sălile. Se
aşteaptă de la metodele psihologice sau de la tehnicile de relaxare
găsirea acestui calm la care aspirăm. Totuşi, acest calm
nu poate proveni de la tehnici pentru că el este rezultatul
unui drum spiritual. Călugării primelor veacuri
aveau drept scop să conducă omul la odihna în Dumnezeu. Hesychia
a fost cuvântul cheie al monahismului timpuriu: de acolo a ieşit
o şcoală de spiritualitate numită „isihasm”, începând cu
secolul al III-lea: calea spre pacea interioară. Acest calm, această
pace nu sunt cele care se găsesc în aburii alcoolului, în somnul
beţiei, care sunt mai degrabă renunţare la realitate. Calmul
monahilor este cel în care inima accede la pace, în care frica încetează,
în care omul este regenerat şi realimentat. Acest calm este, la urma
urmei, experienţa odihnei sabatice pe care ne-a rezervat-o Dumnezeu.
Cel care simte prezenţa lui Dumnezeu în
rugăciune şi meditaţie va găsi pacea în el şi
în jurul lui. Se va regăsi şi va trăi în armonie cu el
însuşi. Calea spirituală a monahilor este în acelaşi
timp terapeutică. Înţelepciunea conţinută în sfaturile
lor este redescoperită astăzi de mulţi psihologi. Această
cale îşi regăseşte deplina sa actualitate doar dacă
această înţelepciune se traduce în limbajul de astăzi.
Această carte ar vrea să-i invite pe cititorii ei să
se aşeze la umbra arborelui pe care Dumnezeu însuşi ni l-a dat.
Dumnezeu ne-a invitat să ne „adăpostim sub acoperământul
aripilor sale” [Psalm 60,5 (61,5)]. El este stânca la umbra căreia ne găsim
pacea. În siguranţa iubirii divine, suntem capabili să suportăm,
fără teamă, umbra noastră. „Acoperământul aripilor
lui” îndepărtează tot ce poate fi ameninţător din
umbra noastră. (pag.7-13)
Cum
să găsim seninătatea astăzi
Tradiţia spirituală a dezvoltat numeroase metode pentru a ne
ajuta să găsim pacea, seninătatea. Totuşi, scopul
principal al acestor metode nu era pacea ci rugăciunea. Preocuparea
maeştrilor spirituali era cum să ne rugăm pentru a deveni
una cu Dumnezeu. Pentru Evagrie, scopul cel mai înalt era de a se ruga
fără a se lăsa distras. Pentru a reuşi trebuie ca
pasiunile, dorinţele şi gândurile să nu ne mai tulbure.
Dar aceasta nu se poate face printr-o simplă decizie a voinţei.
Este necesar un lung proces spiritual pentru a accede la această
stare de pace. Încă de la primii călugări era important
să se aplice metode bune. Evagrie apreciază că cel care
se luptă fără metodă se luptă în zadar. De aceea
Părinţii spirituali au acordat atâta importanţă metodei.
Ea trebuie să ia în considerare psihicul uman şi să-i cunoască
legile. Desigur, de-a lungul secolelor, căi obscure au violentat
fiinţa umană. Totuşi, adevărata tradiţie spirituală
s-a axat pe căi care au condus omul la viaţă, la libertate
şi la pace interioară.
Chiar dacă există un mare număr de căi încercate de
către tradiţie, nu are sens să le adoptăm pe toate
deodată. Fiecare trebuie să-şi găsească pentru
el însuşi calea care îi este cea mai potrivită la un moment
dat. Trebuie totuşi să ne ferim să trecem de la o cale
la alta pentru că nu ne putem atinge scopul
decât urmând o cale de o manieră cu consecventă. Dar
nu trebuie să ne hotărâm asupra unei sau alte metode pentru
faptul că s-a dovedit a fi eficientă. Trebuie
să avem intuiţia a ceea ce este bun pentru noi astăzi.
Trebuie să căutăm în propria noastră tradiţie
ca şi în viaţa noastră căile care duc la pace şi
la Dumnezeu. Persoanei pe care o îndrum din punct de vedere spiritual
îi cer întotdeauna să-mi spună unde şi în care moment s-a
simţit cel mai bine în copilărie, în ce moment a putut să
se bucure de clipă, uitând cu totul de sine. Reflectând, această
persoană va putea să găsească calea care o va conduce
astăzi spre ea însăşi, o va ajuta să ajungă la
seninătate şi să se deschidă lui Dumnezeu. Trebuie
ca cele două să se întâlnească, calea tradiţiei şi
cea pe care o găsim noi înşine spontan.
Meditaţia
Calea clasică pentru a găsi pacea este
meditaţia. Meditaţia creştină, practicată
începând cu secolul al III-lea, leagă ritmul respiraţiei de
un cuvânt. Atenţia acordată respiraţiei orientează
conştiinţa spre viaţa interioară şi, astfel,
face să se nască calmul. Atât timp cât rămânem în intelect,
suntem neliniştiţi: o sumedenie de gânduri se agită acolo.
Expirând ne putem imagina că dăm la o parte toate aceste preocupări
şi după un timp ne găsim calmul. Putem astfel să legăm
respiraţia de o expresie: de exemplu, inspirând: „Priveşte”,
şi expirând: „Eu sunt cu tine”. Cuvânt pe care Dumnezeu ni-l adresează
aşa cum a făcut pentru Isaia. Pentru această meditaţie
este inutil să ne concentrăm. Este suficient să rostim
aceste cuvinte fără a ne reprima gândurile sau sentimentele.
În loc să ne rumegăm gândurile facem să intre în ele respiraţia
şi cuvântul rostit. Gândurile se transformă astfel şi îşi
pierd capacitatea lor de hărţuire. Chiar dacă ele nu încetează
să rămână la suprafaţă, noi rămânem calmi
în faţa fluxului şi refluxului lor. Suntem ancoraţi datorită
acestui cuvânt legat de respiraţie. Acest ancoraj protejează
fragila ambarcaţiune a inimii noastre de asalturile la care o supun
gândurile noastre.
Altă cale constă în a nu acorda atenţie gândurilor noastre,
ci în a ne concentra spiritul asupra cuvântului. Ne lăsăm spiritul
să coboare scara cuvântului până când atinge locul interior
al liniştii. Ne punem în cuvânt şi expiraţie toată
aspiraţia noastră spre odihna sabatică divină. Se
poate ca cuvântul şi suflul să ne poarte o clipă acolo
unde totul este linişte în noi, acolo unde cugetările noastre
găsesc calmul. Misticii sunt convinşi că există în noi un spaţiu
de tăcere unde locuieşte Dumnezeu. Gândurile şi
sentimentele, proiecţiile şi reflectările, pasiunile şi
rănile nu au acces acolo. Acest spaţiu de linişte(tăcere)
nu este „de creat”, el preexistă în noi.
Dar cel mai adesea noi suntem separaţi de el. Meditaţia ne ajută
să reînnodăm legătura cu acest spaţiu interior.
Capul poate continua să se agite, gândurile să vagabondeze,
dar, în profunzime, domneşte o pace în care ne putem lăsa să
alunecăm. Ken Wilber compară meditaţia cu o plonjare submarină.
La suprafaţă, marea rămâne agitată, dar cu cât coborâm
mai în adânc cu atât calmul este mai mare. Meditaţia este o plonjare
în calmul interior, îngropat în adâncul inimii noastre. Expresia „a-şi
găsi calmul” vrea să spună că, calmul există
deja, nu trebuie să-l creăm. Meditaţia este calea care
ne conduce la calm, acest loc interior.
A medita nu înseamnă că trebuie să
fim calmi în permanenţă dar că trebuie să evităm
stresul. Meditaţia nu are nimic comun cu concentrarea. Gândurile
continuă să ţâşnească, nu le putem opri mişcarea
dar, dacă nu ne îngrijim de ele, dacă atingem profunzimile sufletului
nostru datorită cuvântului şi respiraţiei, este posibil
să găsim pacea. Simţim atunci că atingem însăşi
esenţa noastră. Suntem cu totul acolo, în noi, în Dumnezeu.
Suntem în mijlocul liniştii şi a păcii, inaccesibili, de
neatins. Dacă în clipa următoare problemele reizbucnesc nimic
nu ne va face să ne înfuriem. Pentru că
ştim că în adâncul nostru există un spaţiu inaccesibil
acestor probleme, un loc în care suntem cu adevărat. Dumnezeu ne
eliberează de nelinişte, de judecarea altora, de aşteptările
şi de atacurile lor. Sunt suficiente aceste câteva clipe, în timpul
cărora simţim în noi acest spaţiu interior, pentru a crede
în existenţa lui şi pentru a ne simţi protejaţi de
agresiunile exterioare pentru restul zilei.
Împrumutarea căilor corpului
Primii asceţi ştiau că, adesea, nu ajută la nimic
să te aşezi să meditezi. Ei îl sfătuiau pe cel care
este tulburat de către patimile lui să facă mai întâi,
de mai multe ori, turul chiliei lui. Atunci când suntem prea preocupaţi,
este mai bine să alungăm mai întâi neliniştea printr-o
plimbare mai lungă sau printr-un raid prin pădure. Prin mersul
pe jos ne putem elibera de ceea ce ne preocupă. Filozoful
danez Soren Kierkegaard a putut să arate că nici o grijă
nu rezistă mersului. Dar mersul sau cursa practică pentru
performanţă nu ne va elibera de preocupările noastre. Trebuie
să ne abandonăm complet mişcării pentru că ea
absoarbe acel du-te vino al gândurilor noastre. Dacă, după o
plimbare, ne aşezăm pentru a medita, ne regăsim calmul
mai uşor. În lumea noastră deosebit de
stresantă avem nevoie de practici corporale pentru a alunga neliniştea.
Mersul pe jos, jogging-ul, grădinăritul ne pot ajuta să
ne detensionăm.
Trainingul autogen şi eutonia conduc la calm adoptând şi căi
care trec prin corp. Prin aceste două metode încercăm să
deplasăm conştiinţa spre corp. Trainingul autogen utilizează
autosugestia. Ne imaginăm, de exemplu, cum braţul nostru drept
este cald şi greu, cum corpul nostru devine greu şi, prin calmul
adus corpului nostru, ajungem să ne liniştim neliniştea.
Pentru mulţi, trainingul autogen este un mijloc de a se „deconecta”
de preocupările profesionale. În eutonie luăm cunoştinţă
de tensiunile care s-au acumulat în noi. Lăsându-ne suflul să
se răspândească până în părţile cele mai tensionate
ale corpului nostru, putem să ne destindem. Contracţiile corporale
exprimă întotdeauna tensiuni psihice, constrângeri pe care ni le
impunem, presiuni, crispări. Prin „tensiunea bună” (eutonia)
a corpului ajungem la echilibrul sufletului. Neliniştea cedează
locul unei păci creatoare.
Pentru mine, calea practicii corporale înseamnă
şi exprimarea prin gesturi, înaintea lui Dumnezeu, a ceea ce mă
tulbură. Adesea, sunt aşezat şi foarte neliniştit
şi, concentrându-mă asupra respiraţiei, nu reuşesc
să ajung la calm. Ceea ce mă ajută, atunci, este să-mi
ridic mâinile în formă de cupă şi să-mi pun toată
conştiinţa în mâinile mele. Acest gest mă linişteşte
pentru că mă îndepărtează de intelectul meu.
Dacă sunt în întregime în gestul meu, agitaţia interioară
încetează. Nici o nevoie de a gândi sau rosti cuvinte pioase: eu
nu sunt decât în gestul acesta. Pot aşadar intra în relaţie
cu Dumnezeu prin acest gest al mâinilor deschise. Toată fiinţa
mea este adunată în mâinile mele. După gesturile mâinii se poate
recunoaşte esenţa unei fiinţe umane. Prin acest gest, eu
pot întinde spre Dumnezeu tot ceea ce este în mine. Am astfel sentimentul
că Dumnezeu îl primeşte şi că sunt purtat de către
el.
Adesea, am dorinţa de a face un alt gest, cel
al crucii. Atunci când merg, în răcoarea dimineţii, vara
după rugăciune, îmi pun braţele în cruce sub soarele ce
se înalţă. Mă simt atunci una cu
Creaţia, cu mine însumi, cu Dumnezeu, cu toţi oamenii. Nu mai
există separare în mine între cer şi pământ, între spirit
şi instinct, între spiritualitate şi sexualitate. Pentru mine
este o experienţă de mare profunzime. Dacă nu pot provoca
această experienţă ca prin magie, pot cel puţin, punându-mi
braţele în cruce, să presimt adesea ce înseamnă să
fii una cu toate.
Dialogarea cu neliniştea
noastră
Unii, deşi acordându-şi timp pentru a găsi calmul, se plâng
că nu reuşesc să ajungă la el. Ei ar vrea să
se roage sau să mediteze dar se prăbuşesc sub asalturile
gândurilor. Tradiţia monastică recomandă în acest caz să
ne examinăm la modul profund aceste gânduri, să ne concentrăm
asupra lor pentru că ele sunt expresia propriilor noastre probleme.
Dacă le luăm în considerare şi le punem în faţa lui
Dumnezeu, accedem puţin câte puţin la calm şi putem astfel
să ne rugăm. Dacă izbucneşte animozitatea faţă
de un coleg, putem încerca să analizăm această mânie. Şi
dacă ea persistă, în pofida încercărilor de meditaţie,
înseamnă că ea va fi imboldul care ne va conduce să schimbăm
ceva în realitate. Putem, de exemplu, să ne apropiem de acest coleg
şi să elucidăm cu el cauza acestui conflict. Sau putem
să luăm distanţă faţă de el pentru a nu
ne mai tulbura cu probleme lui. Dacă ne invadează tristeţea,
regretul pentru ceea ce nu am trăit, trebuie s-o luăm în considerare,
pentru ca, traversând-o, să găsim calmul. Aceasta
poate fi ceva foarte dureros dar numai traversând-o putem ajunge la pacea
veritabilă. Dacă ne facem c-o ignorăm, această tristeţe
ne va ajunge din urmă sau se va traduce printr-o insatisfacţie
sau nelinişte difuză.
Alţii consideră că gândurile care apar în ei şi care
îi împiedică să se roage cu adevărat sau să-şi
găsească seninătatea nu au nici o importanţă.
Ei cred că ele nu deranjează rugăciunea lor. Dar este esenţial
totuşi să percep, în pofida tuturor acestor gânduri superficiale,
pentru că ele sunt şi o parte din noi înşine, cã
noi avem şi o latură superficială şi banală.
De exemplu. Pentru că ţinem la lucruri exterioare, am putea
să ne întrebăm pentru ce aceste lucruri au atâta importanţă
pentru noi. Am putea de asemenea să ne întrebăm să aflăm
pe cine căutăm să evităm în această superficialitate.
Poate vom descoperi atunci ceea ce ne este atât de dezagreabil şi
vom pune degetul pe adevărata noastră problemă. Tot ceea
ce iese la suprafaţă în tăcere are un sens. Trebuie să
o luăm în considerare fără a o judeca dar întrebând-o pentru
a descoperi a cui mască este. Uneori neliniştea este semnul
că acest mod de a medita nu ni se potriveşte, nu ni-l putem
însuşi. Ea poate însemna şi că n-am atins scopul şi
că trebuie să căutăm o formă de rugăciune
mai adecvată. Sau poate indica, că multe din problemele noastre
sunt departe de a fi reglate şi că trebuie să le examinăm.
Aceste gânduri superficiale nu sunt poate decât capacul pe care îl punem
deasupra vulcanului nostru interior în lipsa curajului de a-l înfrunta.
O femeie care mi se plângea că-şi pierde timpul când se roagă,
ocupată cum era cu mii de treburi deşarte, căuta un „truc”
pentru a ajunge să se concentreze în rugăciune. Ea voia ca acest
„truc” să reziste judecăţii Supraeului ei. Căutarea
ei a durat mult timp până când a fost capabilă să recunoască,
dincolo de aceste gânduri superficiale, adevăratele ei dorinţe
şi toate lipsurile vieţii ei. Aceasta o împiedica să se
roage şi atunci când şi-a privit în faţă propriul
adevăr, rugăciunea şi viaţa ei au devenit mai autentice.
Ea s-a eliberat în sfârşit de corsetul pe care îl îmbrăcase
pentru a înainta spiritual. Ea voia să se debaraseze de neliniştea
ei dar a trebuit ca, mai întâi, s-o accepte pentru a putea accede la un
grad superior de pace. Preocupările ei nu-i permiteau să ajungă să
cunoască cu adevărat rădăcinile neliniştii ei.
Acestea nu erau în fond decât o protecţie faţă de suferinţa
unei vieţi netrăite. De
multe ori aceste gânduri comune care nu urmăresc peste tot ascund
o disperare profundă în privinţa absurdităţii vieţii,
disperare pe care refuzăm să o vedem. Angoasa care rezultă
de aici nu ne lasă în pace. Un bărbat îmi povestea că el
a reuşit să scape cu bine din aceasta fără a recurge
la Dumnezeu, timp de cincisprezece ani. Dumnezeu nu îi lipsea. Dar o nelinişte
persistentă l-a zguduit. O prietenă i-a spus: „Vei sfârşi
într-un spital psihiatric!” Omul respectiv nu şi-a
găsit calmul decât cu ocazia unui sejur într-o mănăstire
unde a recunoscut că această angoasă ascundea de fapt o
aspiraţie la Dumnezeu.
Cel mai mare duşman al seninătăţii
este stresul pe care ni-l impunem. Mulţi ar vrea să-şi
combată neliniştea. Dar ei nu-şi pot atinge niciodată
scopul astfel. Ar vrea să se bucure de pace, dar când simt fierberea
lor interioară, se înfurie şi nu se mai pot suporta. Adeseori,
ei refuză să atingă calmul. În loc să se debaraseze
de neliniştea lor, ei ar trebui să o admită.
Neliniştea reapare mereu şi trebuie să o lăsăm
să vină. Tot ceea ce este în noi are drept la existenţă.
Lăsându-i locul cuvenit, noi ne putem retrage şi o putem abandona
acolo unde este ea: în capul nostru. Astfel, Eul nostru nu este atins.
Lăsând să vină tot ceea ce apare în noi, noi le relativizăm
spunând: „Acum nu mă mai ocup de aceasta.” Calmul ne este astfel
acordat. Calmul absolut, pe care mulţi ar vrea să-l atingă
dintr-odată prin metode de meditaţie, este un grad prea ridicat
pentru noi pentru că nu ne poate fi dat decât în moarte. Atât
timp cât trăim, noi suportăm constant asaltul gândurilor şi
emoţiilor. Lăsându-le să ne traverseze, noi rămânem
calmi orice s-ar întâmpla. Dincolo de conştiinţă, în inima
noastră, în Eul nostru adevărat neliniştea nu mai are putere.
Ea nu locuieşte decât intelectul şi emoţiile noastre.
A pune ordine cu ajutorul ritualurilor
Noi ne începem rău ziua de multe ori. Ne sculăm în ultimul
minut şi înghiţim repede micul dejun: ne pregătim o zi
stresantă şi probleme superflue. Sosesc apoi soţul/soţia
şi copiii noştri prost dispuşi. Nimeni nu vrea să
fie deranjat şi cea mai mică remarcă tensionează atmosfera.
În acest fel, prin ritualuri patologice, intrăm în tensiuni şi
conflicte inutile. Din contră, începând ziua printr-un ritual benefic – o scurtă
rugăciune prin care ne încredinţăm binecuvântării
lui Dumnezeu – luându-ne timp ca să savurăm micul dejun, o începem
mai calm, cu conştiinţă, satisfacţie şi recunoştinţă
mai mari. La birou, nu întreprindem decât un singur lucru odată.
Pentru că, chiar şi la muncă, ritualurile ne pot ajuta
să combatem stresul. Un director de bancă va merge, de exemplu,
în timpul pauzei de prânz, să stea cu calm într-o biserică.
El va aprecia acest moment în care nu are nimic de făcut, în care
nimeni nu-l interpelează şi se va bucura de a fi acolo şi
numai acolo. Va găsi astfel putere şi vigoare pentru tot restul
zilei.
…
Ritualurile care marchează sfârşitul zilei
de lucru sunt decisive. Mulţi sunt cei care revin acasă
stresaţi, ceea ce este favorabil disputei. Soţia este fericită
de întoarcerea acasă a soţului ei dar acesta nu este de fapt
disponibil, foarte preocupat cum încă este de grijile sale profesionale.
Lui i-ar place să-şi găsească pacea dar familia îi
cere disponibilitatea. Copiii îl aşteaptă, soţiei i-ar
place să-i povestească ziua ei, dar el se încruntă şi
nu are chef să răspundă. Ar fi bine ca un ritual să-l
ajute să se „desprindă” de muncă şi să lase în
urmă agitaţia întregii zile. Ar fi suficient poate să se
aşeze câteva minute înainte de a părăsi lucrul, confortabil
şi să respire profund pentru a evacua stresul zilei. Este posibil
de asemenea ca, odată aşezat în maşină, să nu
demareze imediat şi să se pregătească pentru întoarcerea
în familie. Nu putem să trecem fără
tranziţie de la agitaţie la calm. Ritualurile de trecere ne
pot ajuta în acest sens.
Ritualurile sunt importante pentru că nu putem fi întotdeauna calmi.
Neliniştea este o parte a noastră înşine iar ritualurile
ne ajută să o canalizăm. Este cazul angoasei care ne cuprinde
încă de dimineaţă când ne vin în minte tot ceea ce ne aşteaptă
în ziua respectivă. Este şi cazul stresului pe care îl acumulăm
de-a lungul întregii zile. Ritualul de trecere ne permite să ne descărcăm
de acest stres şi să trecem de la muncă la timpul liber
al serii, la pacea sabatului. Ritualurile constituie
şi tranziţii pentru perioadele vieţii umane. Fiinţa
umană trăieşte bulversări însoţite de angoasă,
de exemplu cu ocazia pubertăţii sau a crizei de la mijlocul
vieţii. În asemenea momente a fi fatal să vrem să considerăm,
cu orice preţ, pacea ca cel mai mare bine. Pentru că angoasa, în asemenea situaţii, are raţiunea
ei de a fi: ea pune în mişcare. Pacea ne-ar expune riscului
de a ne fixa într-o incapacitate de a evolua. După fazele de agitaţie
ar trebui ritualuri de trecere care să ajute să înaintăm
spre o mai mare stabilitate. Am putea trata cu solemnitate anumite aniversări,
de exemplu optsprezece, patruzeci sau cincizeci de ani. Această sărbătoare
ar putea fi atunci ocazia de a pune în cuvinte angoasa care ne nelinişteşte,
care scutură vechiul pentru a face să apară noul. Am putea
de exemplu să oferim o carte care invită la pace, un curs de
meditaţie pentru a înainta pe calea spirituală, o frumoasă
piatră care să exprime ceea ce celălalt ne aduce şi
în acelaşi timp ceea ce noi îi urăm.
Aceste ritualuri traduc necesitatea neliniştii,
pentru că ea este creuzetul în care apare noul. Nu trebuie
să ne indispunem dacă, pentru câţiva ani, nu ştim
ce vrem cu adevărat şi trecem de la o idee la alta. Neliniştea
este şi o parte a vieţii noastre. Ea ne împinge să continuăm
să creştem, să nu ne retragem prea repede în repaus, să
trăim cu adevărat. Avem nevoie şi de perioade calme, în
timpul cărora lucrurile se pot stabiliza, în absenţa cărora,
sub dominaţia neliniştii, nu am găsi niciodată ceea
ce căutăm cu adevărat. Adeseori, avem nevoie de
un mediu calm pentru ca angoasa noastră să se exprime. Recursul
la o retragere pentru reculegere destul de lungă poate fi ocazia
de a ne asculta pe noi înşine. Se poate să luăm cunoştinţă
atunci de faptul că ceea ce trăim nu ni se mai potriveşte.
Identificarea cauzelor neliniştii
Prea adesea ne plângem că nu găsim calmul
fără a căuta cauzele. Am vrea să stăpânim neliniştea
care ne zbuciumă. Dar nu astfel o vom surmonta căci în stăpânire
suntem tensionaţi. Încercaţi să păstraţi
pumnul strâns şi veţi vedea ce înseamnă să ţii
lucrurile în mână. Suntem purtaţi astfel spre a fi crispaţi.
Nimic nu mai încetează şi noi nu găsim odihna. Dar simţim
nevoia de a menţine lucrurile de teamă că ne-ar
putea scăpa. Aceasta seamănă mai mult cu paralizia decât
cu calmul. Această paralizie este, în acelaşi timp, o fixare
de angoasă asupra a ceea ce poate, scăpându-ne, să ne pună
în pericol.
Dacă vrem cu adevărat să ajungem la calm, trebuie să
chestionăm această nelinişte care nu are decât cauze externe.
Cel care nu ajunge să se „desprindă”, seara, de munca lui este
poate prea sigur de importanţa lui. Sau prea perfecţionist pentru
că îşi pune neîncetat întrebarea dacă ceea ce a făcut
este bine făcut. Sau prea anxios pentru că îşi provoacă
suferinţă, întrebându-se dacă toată lumea este mulţumită
de el. Această angoasă este, poate, dirijată şi împotriva
lui Dumnezeu, în faţa căruia nu crede să-şi aibă
locul lui. Pentru a nu avea de resimţit această angoasă,
el fuge în agitaţie. Această fugă îl fereşte, fără
îndoială, de a-şi pune adevăratele probleme. Un asemenea
om va fi stresat pentru că îi este frică să privească
în faţă relaţia pe care o are cu soţia sa. El îşi
ascunde problemele de cuplu în spatele acestui stres. El justifică
acest stres spunând că este gata să se sacrifice pentru familia
lui. În realitate, acest stres îi este un refugiu pentru a se deroba de
la problemele dezagreabile. De aceea trebuie, pentru a ajunge la calm,
să fim atenţi la angoasa noastră pentru a o descifra.
Alţii nu reuşesc să adoarmă şi luptă împotriva insomniei cu ajutorul medicamentelor. Aceasta
nu este decât o soluţie de urgenţă pentru că insomnia
este legată de incapacitatea de a lăsa lucrurile aşa cum
sunt. Ei nu ştiu „să lase lucrurile în voia sorţii”, să
se abandoneze, să fie în mâna lui Dumnezeu pur şi simplu. Se
tem să piardă control asupra lor înşişi şi ar
vrea să păstreze mânuirea vieţii lor. Dar voind să
controlezi totul ajungi să-ţi pierzi controlul propriei vieţi,
ai nervilor tăi şi te privezi de somn. Nevoind să te laşi
în voii sorţii pentru a dormi, ajungi să te prăbuşeşti.
Cum să reacţionăm în faţa acestei
insomnii? Pentru că problemele somnului exprimă o incapacitate
de a te lăsa „în voia sorţii”, ar fi zadarnic să le combaţi.
E mai bine să încerci să te destinzi prin
training autogen sau eutonie. Nu să căutăm să adormim
cu orice preţ, prin aceste metode: destinderea este ceea ce contează.
Somnul va veni în plus. În ceea ce mă priveşte pe mine, recitarea
rozariului mă ajută să mă abandonez somnului.
Alţii adorm fără probleme dar se trezesc în mijlocul nopţii
fără a putea să readoarmă. Ei ar trebui să se
întrebe ce vrea Dumnezeu să le spună prin aceasta. Trezirea
lor se datorează poate unui vis important pe care ar trebui să
încerce să-l interpreteze. Sau poate că Dumnezeu le dă
astfel ocazia de a reflecta cu privire la viaţa lor pentru că
în cursul zilei nu-şi fac timp pentru aceasta. În loc să se
revolte împotriva acestei veghe forţate ar trebui să o privească
ca pe o şansă. Am putea de exemplu să ne sculăm şi
să citim până picăm de somn. Am putea să ne rugăm
pentru familie sau prieteni şi astfel veghea noastră ar căpăta
sens.
Abandonarea de sine este legată de încredere. Ar trebui să ne
desfacem de obsesia lucrului şi să avem încredere în ajutorul
lui Dumnezeu. Neliniştea, de exemplu, din cauza bunului plasament
al banilor noştri şi a cursului dolarului nu poate decât să
ne tulbure somnul şi rămâne inutilă pentru că nu putem
schimba nimic acolo. Cei care au responsabilităţi, care au de
luat decizii care implică multă lume, se pot întreba îndelung
pentru a şti dacă au luat deciziile cele bune. Această
chestionare le pare justificată. Ei se neliniştesc pentru cei
implicaţi dar, din simplă grijă pentru alţii, pot
ajunge să neglijeze grija de ei înşişi şi liniştea
lor. Trebuie bineînţeles să reflectăm îndelung înainte
de a lua decizii dar, odată luate deciziile, noi trebuie să
ne încredinţăm lui Dumnezeu. Dumnezeu va face poate ca aceste
decizii, care nu sunt neapărat cele mai bune, să se dovedească
benefice. Numai abandonându-ne lui Dumnezeu vom găsi somnul.
Cauza neliniştii şi a insomniei poate fi şi mai profundă.
Angoasa ne obligă să privim în faţă
problemele nerezolvate. Ea poate fi şi expresia dorinţelor refulate
sau a rănilor necicatrizate. S-a putut întâmpla în trecut
să ajungem la impas cu privire la mai multe lucruri care acum ne
ajung din urmă. Unii nu întrevăd cauza tulburărilor lor.
Şi chiar pentru îndrumătorul lor spiritual nu este uşor
să ghicit. Este necesar atunci ca ei să „dialogheze” cu neliniştea
lor: „Ce vrei tu să ne spui? Încotro vrei să ne antrenezi? Asupra
a ce vrei să ne atragi atenţia?” Astfel se ridică adesea
la suprafaţă imagini, amintiri din copilărie care ne umplu
de mânie sau de tristeţe. Îmi amintesc de un om care nu conştientizase
niciodată că până atunci nu făcuse decât să se
adapteze, că făcuse totul pentru a fi
„băiat bun”. În el, ceva se revolta dintr-odată împotriva
acestui rol cu care se prea obişnuise. Fără a putea să
le exprime exact, el simţea în fondul acestei nelinişti că
ar fi vrut să fie cu totul altul. Această nelinişte îl
invita să-şi analizeze viaţa şi să-şi înfrunte
problemele nerezolvate: nu putea deci decât să fie recunoscător
pentru aceasta.
Neliniştea indică adesea că situaţia
în care trăim ar trebui schimbată. Fără a înţelege
exact ce ne agită, privind mai îndeaproape însă am putea descoperi
în final că meseria nu ni se mai potriveşte, că ar trebui
să schimbăm serviciul sau măcar postul în aceeaşi
unitate. Poate că situaţia noastră familială nu mai
poate dura astfel: ar trebui să abordăm în sfârşit dificultăţile
de cuplu sau problemele pe care le întâlnim cu copiii noştri. Noi
am evitat cu adevărat să privim problemele în faţă
de-a lungul anilor. Dar neliniştea ne constrânge acum să privim
adevărul în faţă. Cineva va descoperi, de exemplu, că
a rivalizat cu fraţii lui de-a lungul copilăriei lui. În permanenţă
fiind sub presiunea de a trebui să facă mai bine decât ei, el
n-a cunoscut răgaz. Numai luând cunoştinţă şi
acceptând rivalitatea care l-a animat întotdeauna va putea să o relativizeze
pe aceasta.
Neliniştea vehiculează o energie.
Ar fi o eroare deci să vrei să o controlezi ferm. Trebuie să
vedem mai întâi unde vrea ea să ne conducă. Ea ne semnalează
că viaţa noastră nu este încă ceea ce ar trebui să
fie, că noi nu suntem în acord cu imaginea singulară pe care
şi-a făcut-o Dumnezeu despre noi. Noi ne-am forţat să
îmbrăcăm un corset prea strâmt pentru noi. Neliniştea ne
împinge să facem să explodeze acest corset şi să ne
punem pe calea libertăţii. În loc de a
contra neliniştea ar trebui să utilizăm energia care este
în ea. Neliniştea va trece atunci de la sine, ea îşi
va fi îndeplinit sarcina, dându-ne imboldul spre noi căi. Nu mai
avem nevoie de ea. Trebuie să analizăm îndeaproape neliniştea
pentru a şti dacă ea este salutară, dacă ne face să
înaintăm pe calea devenirii umane şi a metamorfozei. Sau dacă
ea ne face incapabili să fim prezenţi clipei, dacă ea ne
împiedică să vedem ceea ce este cel mai necesar: această
nelinişte nu face decât să ne sfâşie şi nu duce la
nimic.
Neliniştea poate exprima o insatisfacţie pe toate planurile.
Această lipsă de dorinţă călugării o numeau
akedia. Nu înţelegem spre ce
ne împinge această nelinişte, ea este
mai degrabă semnul unei rupturi interioare. În
fond, noi ne revoltăm împotriva vieţii noastre, a istoriei noastre,
a naturii noastre. Şi ne răzvrătim faţă de Dumnezeu.
Ne agăţăm de iluziile noastre, care nu sunt adesea decât
vise copilăreşti de măreţie. Angoasa sfârşeşte
prin a ne constrânge să abandonăm aceste iluzii, să ne
acceptăm şi să spunem da vieţii aşa cum
se prezintă ea. Da acestei lumi care este în mod natural imperfectă
şi în final da lui Dumnezeu care nu ne urmează în reprezentările
noastre eronate, care este cu totul altfel şi pe care, adesea, ne
este dificil să-l înţelegem.
Alţii simt nelinişte chiar în clipa în care se aşează
pentru a medita sau a se ruga. Decepţionaţi, abandonează
astfel meditaţia sau încearcă să se constrâng la calm.
Neliniştea nu face decât să crească astfel şi să
le dea dureri de cap. Şi aici, neliniştea este o invitaţie
să aducem înaintea lui Dumnezeu lucruri care nu sunt neapărat
agreabile. Decât să ne încăpăţânăm la o pietate
imediată, ar fi mai bine să-l auzim în noi pe omul puţin
credincios, reticenţa noastră faţă de pietate, dezamăgirea
şi rebeliunea noastră împotriva lui Dumnezeu, latura noastră
„a-thee”. Poate că încă nu am găsit calea spirituală
potrivită. Poate că am ales meditaţia pur şi simplu
la recomandarea cuiva şi gândindu-ne că ea este remediul tuturor
relelor noastre. Ar fi mai bine să căutăm ceea ce, în copilăria
noastră, ne ajuta să ne simţim bine şi să fim
în acord cu noi înşine pentru că aceasta era şi o experienţă
spirituală. Suntem în acord cu noi înşine atunci când facem
una cu Dumnezeu. În experienţa mea de îndrumător spiritual întâlnesc
cu regularitate persoane care încearcă să-şi însuşească
metode preluate de la alţii. Ei sunt astfel obligaţi
să lupte neîncetat împotriva propriilor lor rezistenţe. Eu îi
sfătuiesc întotdeauna să urmeze propria lor cale spirituală.
Dacă neliniştea lor, atunci când vor să mediteze, persistă,
înseamnă că ei încă nu au găsit această cale.
Trebuie să ne luăm rezistenţele noastre în serios. Ele
sunt semnul că ar trebui să fim mai consecvenţi, să
nu ne încredem în dispoziţiile noastre, ci în vocea noastră
interioară. Ele pot semnala şi faptul că ne contrariem
fiinţa noastră cea mai profundă. Ne rămâne atunci
să descoperim calea spirituală care ne conduce la viaţa
în Dumnezeu.
A acorda atenţie
Putem trece de la nelinişte(îngrijorare) la calm concentrându-ne,
în fiecare clipă, atenţia asupra a ceea ce este. Nu mai luptăm
atunci împotriva neliniştii, ci o trăim în toată conştienţa.
Acordăm astfel atenţie la ceea ce se petrece în noi atunci când
suntem neliniştiţi. Această privire atenţionată
transformă deja neliniştea noastră. O lăsăm să
vină fără să o combatem: neliniştea este prezentă
fără a ne domina. Îi dăm dreptul
să existe dar ea nu mai are primul loc. Punctul de unde privim
neliniştea noastră nu mai este contaminat de ea. Stabilim o
relaţie de prietenie cu ea iar aceasta o linişteşte mult
mai bine decât dacă am combate-o violent. Trebuie să observăm
cum se traduce această nelinişte în gândurile şi în corpul
nostru, cum creşte, cum se intensifică, apoi se atenuează.
Astfel, ajungem să rămânem calmi în mijlocul furtunii.
Cuvântul „atenţie” vine din latinul attentio, derivat din
attendere care vrea să însemne „a tinde cu spiritul spre”.
În atenţie acţionăm de o manieră reflectată,
conştientă, suntem pe deplin în ceea ce facem, acţionăm
cu toate simţurile deşteptate. Corp şi spirit sunt convocate
în aceeaşi calitate în acţiune. A fi atent
înseamnă că sunt prezent fiecărei clipe. Percepem
astfel secretul clipei, al timpului, al vieţii. Suntem
în deplină conştienţă în ceea ce facem, fie că
ţinem un instrument, un stilou sau o cheie în mână. Suntem în
simţurile noastre, în corpul nostru. Percepem ceea ce se mişcă
în noi, fără teama de a recunoaşte acolo un semn de maladie.
Mergem fiind cu totul în mersul nostru, conştienţi de mişcările
noastre, de muşchii şi de pielea noastră. Ne este dificil,
natural, să fim conştienţi în fiecare clipă. Ar însemna
să ni se ceară prea mult. Dar este un
bun exerciţiu acela de a trăi în fiecare zi câteva clipe în
această conştienţă. Atenţia ar putea deveni
astfel un ritual: de exemplu ieşind din casă inspirăm aerul,
mergând simţind vântul şi soarele, bucurându-ne de fiecare pas.
Dar această atenţie nu trebuie să devină o nouă
performanţă. Prin ea realizăm cât de neatenţi suntem
adesea. Totuşi, să nu ne judecăm! A percepe fără
a judeca conduce la calm. Cauza neliniştii noastre provine adesea
din judecata pe care o aplicăm asupra a tot ceea ce facem. În cea
mai mare parte a timpului nu ne simţim la înălţimea aşteptărilor
noastre. Nesatisfăcuţi de noi înşine şi de lume fiind,
se naşte în noi o nelinişte difuză, în timp ce am putea
lăsa lucrurile aşa cum sunt, fără a ne simţi
obligaţi să le schimbăm, pentru că ele se vor transforma
de la ele însele. Dacă nu ne contrariem pentru neatenţia noastră,
ea se transformă în atenţie fără ca noi să fim
constrânşi să folosim o metodă complicată. Percepând
în cel mai mare calm neliniştea noastră simţim multe lucruri
mişcându-se în noi dar Eul care simte toate acestea nu este el însuşi
în nelinişte. El este observatorul exterior, Sinele personal de care
vorbeşte psihologia transpersonală. El rămâne în pace chiar
dacă sufletul este clătinat de vijelii, chiar dacă mediul
înconjurător încă este agitat.
O altă lecţie de a fi atent este reculegerea, concentrarea.
În reculegere, adunăm ceea ce este diferit şi dispersat. Ne
facem una cu noi înşine şi cu tot ceea ce îndeplinim. Nu ne
lăsăm distraşi de activităţile cele mai variate.
În germană Sammlung (colecţie, concentrare, reculegere)
conţine rădăcina sam pe care o regăsim în Achtsamkeit
(atenţie) ca şi în Behutsamkeit (precauţie). Cel
care acordă atenţie este precaut, îşi extinde grija, veghează
asupra a tot ceea ce face, este pe deplin treaz. Rădăcina sam
a dat Sammlung, zusammen (împreună) şi sanft (blând).
A fi blând, înseamnă a şti să fii
împreună cu oamenii şi cu lucrurile în pace. Astfel,
reculegerea ne scoate di dispersie, din divertisment, din agitaţie
şi ne conduce la o acţionare readunată (gesammelt),
atentă (achtsam) şi blândă (sanft). Cel care
este „împreună” (zusammen) cu ceea ce atinge, se serveşte
de aceasta cu „blândeţe” (sanft). Cel
care este „împreună” cu el însuşi, cu dorinţele lui cele
mai diverse, cu patimile şi cu emoţiile lui, este „blând” cu
el însuşi şi trăieşte în pace cu propriile sale contradicţii.
Cel care este lângă cel pe care-l întâlneşte nu poate fi dur
sau grosolan, cel care este „împreună” cu celălalt îl abordează
de o manieră „blândă”.
A posti şi a face
linişte
Postul este una din căile concrete care conduc la calm. El revine
astăzi în considerare. A posti timp de o săptămână,
de exemplu, face ca mişcările noastre să se domolească.
Nu mai suportăm stresul care ne dă „vertij”( schwindel,
ce vrea să însemne „escrocherie, înşelătorie”) dar putem
să lucrăm mult şi bine. Ne „înşelăm” pe noi înşine.
La începutul postului, suntem totuşi confruntaţi cu numeroase
gânduri şi sentimente diverse pe care mânia şi decepţia
ne-au făcut să le refulăm. Luăam astfel cunoştinţă
de maniera în care le reprimăm, în mod obişnuit, mâncând. Alimentele
ne servesc la colmatarea breşelor prin care ţâşnesc aceste
gânduri şi sentimente negative, incapabili cum suntem să ne
privim. A rezista foamei întrerupe acest mecanism arhaic. Postul
invită la a căuta alte căi, la a ne calma adevărata
noastră foame. În practica mea, eu leg întotdeauna postul
de linişte pentru că are o semnificaţie religioasă.
El mă deschide, în linişte, lui Dumnezeu şi sufletului
meu.
Expresia „a-şi calma foamea” exprimă bine acest mecanism care
ne este familiar, evocat mai sus. În mod normal ne „calmăm” foamea
mâncând. Mama îşi calmează sugarul dându-i sân. Postul „calmează”
foamea noastră de o altă manieră.
El ne linişteşte mergând până la
capătul foamei noastre, arătându-ne
că ea este, la urma urmei, dorinţa de a iubi şi
de a fi iubit, dorinţa de împlinire şi de plenitudine.
Când mama îşi linişteşte copilaşul alăptându-l,
nu numai hrana îi calmează foamea ci şi atenţia iubitoare
pe care mama i-o poartă. În post, noi renunţăm la saţietate,
ne întoarcem cu iubire spre aspiraţia noastră profundă.
Iar aceasta ne conduce la a depăşi această lume. Ea se
adresează, de fapt, lui Dumnezeu care,
singurul, poate linişti foamea noastră.
Cu ocazia slujbelor de miercuri, călugării cântă Psalmul
62,2: „Numai în Dumnezeu se odihneşte sufletul meu, de la El vine
salvarea mea”. Noi nu ajungem la odihnă decât atunci când inima noastră
se întoarce complet spre Dumnezeu şi când Dumnezeu însuşi linişteşte
foamea noastră de iubire şi de prezenţă, de pace şi
de plenitudine. Nu mâncând ajungem să ne liniştim pentru totdeauna.
Psalmul 131 evocă un om pios în rugăciune: „Îmi ţin sufletul
în pace şi în linişte, ca un copilaş alături de mama
lui” (Psalm 131,2). Acest închinător a făcut, fără
îndoială, experienţa că Dumnezeu poate să-l calmeze
în felul în care mama îşi linişteşte copilul alăptându-l.
Iubirea lui Dumnezeu poate linişti foamea noastră cea mai mare
şi ne poate duce la o odihnă adevărată. Atunci când
luăm în considerare foamea noastră în toată amploarea ei,
atunci când încetăm să o potolim provizoriu, să o „colmatăm”
pentru a nu o mai resimţi, atunci vom
descoperi în noi un loc de pace, un loc în care domneşte calmul absolut
pentru că Dumnezeu însuşi potoleşte această imensă
nostalgie. Pentru a ajunge la acel loc, trebuie să
ne punem neîncetat întrebarea: „Care este aspiraţia mea cea mai profundă?”
În post, noi lăsăm să urce la suprafaţă dorinţele
noastre şi ne întrebăm la ce aspirăm. Dar trebuie totuşi
trecute prin sită răspunsurile noastre pentru a verifica, care
din ele corespunde cu adevărat dorinţei noastre cele mai profunde.
Atunci ne dăm seama că această dorinţă, numai
Dumnezeu o poate satisface. Întorcându-ne inima spre Dumnezeu, aflăm
pacea în care foamea noastră este potolită.
A face viaţa mai simplă
Agitaţia noastră vine adesea din faptul că vrem să
facem prea multe lucruri în acelaşi timp şi pentru că suntem
înconjuraţi de prea multe obiecte. Ursula Nuber dădea, cu ceva
timp în urmă, în magazinul Psychologie heute (Psihologia
astăzi), „trucuri” pentru a ne ajuta să facem vid în viaţa
noastră. Ea estima că multe lucruri pe care le păstrăm,
aceasta fie acasă, fie la birou, ne sunt utile rar. Ele constituie
poveri pe care le tragem după noi. Cumpărăm cutare sau
cutare aparat electromenajer gândindu-ne că ne este util dar de fapt
nu-l folosim decât de două sau trei ori. Tot ceea ce am „adunat”
astfel nu ne ajută să ne reculegem ci ne încurcă mai mult.
Pentru a ajunge la calm ar trebui să ne debarasăm de toate cele
de care nu avem cu adevărat nevoie, pentru a avea suficient spaţiu
de a trăi şi pentru a ne bucura de calm. Prea-plinul
nu invită la calm. Prezenţa obiectelor devine constrângătoare
împingându-ne să le găsim o utilitate pentru a nu avea impresia
de a le fi cumpărat fără rost. Ele ne invită la activitate
acolo unde am putea să ne bucurăm de timpul liber care ne este
oferit.
Multe cărţi apar astăzi pe această temă: a
face viaţa mai simplă. Este ceea ce altădată se chema
asceză. În asceză trebuie să ne limităm şi
să renunţăm. Renunţarea presupune un Eu puternic.
Cel care are un Eu slab are nevoie de multe obiecte
pentru a-şi umple vidul interior. El crede că poate ajunge
la calm posedând. Dar o nevoie trezeşte o altă nevoie. A se
limita nu este doar dovada unui Eu puternic dar contribuie şi la
întărirea lui. Renunţând la ceea ce toţi ceilalţi
posedă, descopăr tot mai mult propria mea identitate. Faptul
că eu nu mai am nevoie de toate acestea măreşte sentimentul
că am eu. Sunt re-centrat pe mine însumi şi nu absorbit de obiecte
care ar fi trebuit să satisfacă nevoile mele. Cu cât mai mult
mă apropii de mine cu atât mai mult găsesc pacea.
A găsi odihna în Dumnezeu
Biblia ne promite că ne vom găsi odihna în Isus Cristos şi
că Dumnezeu ne va introduce în odihna sabatului, tradiţia monastică
spune că numai Dumnezeu poate metamorfoza neliniştea în pace:
aceasta corespunde şi cu ceea ce pot experimenta multe persoane astăzi.
Cel care adoptă calea spirituală constată că se detaşează
de plasele stresului. El vede stresul mai apoi ca şi cum ar fi pe
altă planetă. Cel care îşi găseşte
centrul în Dumnezeu află că lumea nu mai are putere asupra lui.
El aude mesajul eliberator al evanghelistului Ioan potrivit căruia
suntem, desigur, în această lume dar nu din această lume, potrivit
căruia Isus ne oferă viaţa veşnică, o viaţă
asupra căreia această lume nu mai are putere. Noi nu putem să
dominăm, să menţinem neliniştea noastră, dar
dacă credem că suntem ancoraţi în Dumnezeu şi nu în
lume, ne sustragem acesteia. Putem să o observăm dintr-un loc
exterior lumii, pornind de la Dumnezeu cu care suntem una în credinţă.
Evanghelia după Ioan reflectă această experienţă
a calmului în mijlocul agitaţiei. În prima parte, Isus nu conteneşte
să se explice cu adversarii săi. Toate problemele şi toată
agitaţia lumii îl ating direct. Dar în capitolul al treisprezecelea
tonul Evangheliei se schimbă. Isus este singur cu ucenicii săi,
le spală picioarele şi le vorbeşte. Cuvintele de rămas
bun ale lui Isus sunt pline de o pace profundă care vine de dincolo.
Pentru că el vede totul pornind de la Tatăl său pe care
îl va întâlni în moarte, chiar şi Patima şi crucificarea sa
îşi pierd pentru el caracterul tragic. Isus îşi traversează
Patima calm şi suveran. Tulburarea mulţimii nu îl atinge. Ceea
ce se petrece acolo este de o cu totul altă importanţă:
este revelaţia lui Dumnezeu în inima lumii noastre dezbinate.
În chiar mijlocul Patimii sale, Isus este una cu
Tatăl. Această unire îl smulge din agitaţia lumii.
Isus, în rugăciunea care-i precede Patima, cere această unitate
pentru ucenicii săi. Cei care cred în el trebuie să fie una
cu el aşa cum el este una cu Tatăl, să fie „perfecţi
în unitate” (Ioan 17,23). În greacă teteleiomenoi (perfecţi)
vine de la telos (ţintă, totalitate, terminare). Acest
cuvânt este folosit şi în limbajul misterelor şi înseamnă
atunci iniţiere în misterul lui Dumnezeu. Isus cere deci ca ucenicii
lui să fie iniţiaţi în taina misterul unităţii,
în misterul lui Dumnezeu. Dumnezeu este Una în sine. El este una cu Fiul
său coborât pe pământ, el leagă din nou în el cerul şi
pământul, Dumnezeu şi omul, lumina şi obscuritatea. Astfel,
noi trebuie să strângem în noi cerul şi pământul, nucleul
divin şi carnea umană, spiritul şi materia, înălţimea
şi profunzimea.
Pentru Greci, dezbinarea constituia tragedia fiinţei umane. Sfâşiat
între cer şi pământ, între divinitate şi umanitate, între
masculin şi feminin, omul grec aspiră la unitate. El voia să
regăsească unitatea originară. Acestei aspiraţii îi
răspunde Isus. Când omul a devenit una, ca
Isus şi Tatăl, el reflectă măreţia lui Dumnezeu
în lume. A face experienţa lui Dumnezeu
semnifică deci a regăsi propria unitate. Această
unitate este în doxa, forma prin care Dumnezeu s-a manifestat în
lume. Ea este şi condiţia adevăratei
păci. Când contradicţiile nu se mai confruntă în
noi, când animus şi anima sunt una, suntem, în sufletul
nostru, profund liniştiţi.
În Patimă, Isus ne indică o cale pentru a ne păstra calmul
în mijlocul turbulenţelor vieţii, exact în momentul în care
suntem agresaţi, neînţeleşi şi răniţi. Nici
o încercare nu ne atinge dacă ne-am reunificat natura noastră
divină cu natura noastră umană. Rănirile, calomniile,
ironiile nu ne pot smulge nicidecum din această unire cu Dumnezeu.
Cuvintele pe care le spune Isus lui Pilat sunt valabile şi pentru
noi: „Împărăţia Mea nu este din lumea aceasta”. (Ioan 18,36)
În acest spaţiu în care singur Dumnezeu locuieşte, suntem invulnerabili
şi suverani. Din pacea şi unirea cu Dumnezeu nimeni nu ne poate
alunga.
În rugăciunea sa, Isus ne arată cum să ajungem la unitatea
adevărată: „Tată, cei pe care Tu mi i-ai dat, vreau ca
,acolo unde sunt Eu, să fie şi ei cu Mine.” (Ioan 17,24) Prin
rugăciune suntem aproape de Cristos. Din rugăciunea lui Isus,
Biserica din Răsărit a făcut un mijloc pentru a ne impregna
tot mai mult de spiritul lui Cristos. Pentru ea, această rugăciune
rezumă toată Evanghelia. Ea leagă Spiritul cu Cristos şi,
prin Cristos, deschide pentru unirea cu Tatăl. În ce mă priveşte,
de treizeci de ani ,am făcut din rugăciunea lui Isus o cale
de meditaţie. Ea mă însoţeşte nu doar cu ocazia meditaţiei
de dimineaţă ci pe tot parcursul zilei. Rugăciunea lui
Isus mă pune, întotdeauna şi peste tot, în relaţie cu mine
însumi. Ea mă face să simt unitatea cu Dumnezeu în mijlocul
agitaţiei cotidiene. Atunci când, pe inspiraţie, rostesc cuvintele:
„Doamne Isuse” iar, pe expiraţie: „Fiul lui Dumnezeu, ai milă
de mine!” sunt acolo unde este Cristos. Îl simt astfel pe Cristos coborând
în străfundurile sufletului meu, inclusiv în cotloanele pe care i
le interzic. Cristos locuieşte astfel toate „încăperile” corpului
şi sufletului meu. Simt o pace profundă, sunt în acord cu tot
ceea ce este, unit cu Cristos şi cu oamenii, reconciliez contradicţiile
în mine. Nu mai sunt clătinat dintr-o parte în alta, sunt pe deplin
aici, prezent momentului în Dumnezeu.
Când suntem una cu Dumnezeu, când ne găsim sursa noastră în
Dumnezeu, agitaţia care ne înconjoară nu ne mai atinge. O percepem,
desigur, dar ea nu mai atinge spaţiul interior locuit de Dumnezeu.
Pe măsură ce Dumnezeu umple inima noastră,
agitaţia ne atinge tot mai puţin. Întâlnirea cu Dumnezeu
este însoţită întotdeauna de o profundă pace interioară.
În Dumnezeu, turbulenţele sufletului nostru se liniştesc, contradicţiile
noastre se rezolvă. În Dumnezeu este adevărata odihnă,
cea a sabatului pe care ni l-a promis. Pentru Nicolas de Flue „pacea este
totdeauna în Dumnezeu căci Dumnezeu este pacea, şi pacea nu
poate fi distrusă, în timp ce discordia poate fi”.
Orice cale care ne apropie de comuniunea cu Dumnezeu ne apropie de pace.
Pentru unul aceasta va fi meditaţia, pentru altul euharistia, pentru
un al treilea o plimbare. Căile care ne pot conduce la unirea cu
Dumnezeu sunt numeroase. Acestea nu sunt simple tehnici care ne pot ajuta
să surmontăm neliniştea noastră: căile care duc
într-adevăr la pace trec prin experienţa propriului nostru adevăr,
prin întâlnirea cu Dumnezeu. La urma urmei este calea rugăciunii
şi a meditaţiei care, după un ocol prin propriul nostru
adevăr, ne conduce până la Dumnezeu şi ne oferă, în
Dumnezeu, o partea din pacea divină.
Pacea ca împlinire a timpului
Timpul şi eternitatea sunt una atunci când opoziţia dintre
Dumnezeu şi om, dintre cer şi pământ dispare. Intrăm
atunci în pacea sabatului divin. Această pace veritabilă ne
face să atingem eternitatea. Augustin o evocă deja atunci când
se gândeşte la pacea celei de a opta zi, cea a învierii. Cea de-a
opta zi este cea în care participăm la pacea eternă a sabatului
divin.
Căci
această pace eternă continuă cea de-a opta zi şi
nu se opreşte cu ea, altfel nu ar fi eternă. Din acest motiv,
cea de-a opta zi se confundă cu prima şi astfel viaţa
originară nu se adevereşte ca fiind trecută ci înzestrată
cu pecetea eternităţii. (Augustin – Confesiuni).
Opt este cifra eternităţii, cea de-a opta zi este ziua care
nu cunoaşte seară. Cristelniţele baptisteriului erau octogonale
pentru că, prin botez, suntem scufundaţi în viaţă
eternă a lui Dumnezeu. Cea de-a opta zi, pentru Augustin, este şi
cea în care timpul şi eternitatea coincid. Toată
aspiraţia lui tinde să aibă parte de eternitate în mijlocul
timpului.
Dar în
această lume, zilele trec, unele pleacă, altele vin, niciuna
nu rămâne. Chiar şi momentele în care vorbim se succed unele
după altele, prima silabă pentru ca să poată răsuna
următoarea. Faţă de momentul în care am început să
vorbim, am devenit deja puţin mai bătrâni şi, fără
îndoială, acum sunt mai bătrân decât azi dimineaţă.
Astfel, nimic nu rămâne stabil, nimic nu rămâne ancorat în
timp. Pentru aceasta trebuie să-l iubim pe Cel prin care au survenit
timpurile pentru a fi eliberaţi din timp şi ancoraţi
în eternitate, acolo unde timpul nu mai este instabil. (Augustin – Confesiuni.)
Augustin aspiră la pacea în care , în chiar sânul timpului, eternitatea
este deja prezentă, în care timpul şi eternitatea coincid.
Timpul şi eternitatea coincid în clipa prezentă. Atunci când
suntem cu totul prezenţi, timpul se opreşte. Fiecare a simţit
fascinaţia produsă de un apus de soare: atunci uităm că
timpul trece. Când suntem absorbiţi de un eveniment uităm timpul
şi nu mai suntem decât momente pure, prezent pur. Avem atunci intuiţia
odihnei eterne la care participăm deja. Toţi misticii vorbesc
despre acest prezent pur în care fac ei experienţa lui Dumnezeu.
Pentru Meister Eckhart, omul, în unire cu Dumnezeu, depăşeşte
orice timp şi participă deja la eternitate: „Ţelul [este
de a găsi locul] în care spiritul se menţine în odihnă,
unit cu draga eternitate.” Eckhart vorbeşte aici despre plenitudinea
timpului. În comentariul epistolei către Galateni (4,4): „Dar când
a venit plenitudinea timpului, Dumnezeu l-a trimis pe Fiul, născut
din femeie, născut sub Lege”, el scrie:
Când este
plenitudinea timpului? – Când nu mai este timp. Când, în timp fiind,
ne-am pus inima în eternitate, când toate lucrurile temporare au murit
în noi, atunci este plenitudinea timpului.” (Maitre Eckhart – Traites
et Sermons).
Această experienţă, în care timpul şi eternitatea
coincid, o putem face atunci când suntem absorbiţi în contemplarea
unei flori, a unui peisaj, a unui tablou. Când suntem numai privire nu
mai există diferenţă între cel care priveşte şi
obiectul privit. Atunci timpul se opreşte. Mai putem presimţi
această pace atunci când ascultăm o frază de Bach sau Mozart,
atunci când suntem numai auz şi când nimic nu ne poate distrage,
când suntem absorbiţi de ascultare. Aceasta ni se poate întâmpla
, adesea, şi atunci când citim. Plonjaţi în lectura noastră,
ceva ne mişcă şi nu mai putem să citim. Paradoxul
provine din aceea că, coincidenţa dintre timp şi eternitate
trece prin simţuri. Experienţa spiritului ne este dată
prin materie, cea a infinitului prin spaţiu şi cea a eternităţii
prin timp. Când suntem cu totul în meditaţie, suntem şi
pe deplin prezenţi şi simţim pacea absolută. Abandonându-ne
soarelui, îi simţim căldura pătrunzându-ne şi, dacă
suntem complet concentraţi asupra pielii noastre, agitaţia spiritului
încetează. Spiritul se lasă absorbit prin simţuri şi
parvine, în ele, la odihnă. Astfel simţim unitatea: spiritul
şi simţurile sunt una, în acelaşi fel ca şi timpul
şi eternitatea.
Pentru mine ascultarea este o experienţă
importantă. În anii şaptezeci, am mers adesea la Rutte,
la Karlfried Graf
Durckheim. Ascultându-l vorbind, totul în mine devenea
calm. La capătul câtorva conferinţe, puteam deja să ghicesc
ce urma să spună. Dar nu aceasta era important pentru că
din cuvântul lui emana ceva ce mă liniştea. Gândurile care se
agitau în mine tăceau, nu mai eram în analizare şi reflexie,
ci în ascultare. Aceasta mi se întâmplă adesea atunci când aud un
pasaj din Bibie. Dacă este bine citit, dacă cel care citeşte
este pe deplin în cuvântul pe care-l citeşte, mă pot lăsa
absorbit cu totul în ascultare. Nu mai îmi amintesc, pe urmă, ce
am auzit, dar cuvintele m-au liniştit. Ele m-au pus în relaţie
cu adâncul inimii mele, unde totul este calm şi unde locuieşte
Dumnezeu. Cuvintele mă conduc la misterul lui Dumnezeu, dincolo
de cuvinte. Ele dau acces la odihna eternă a sabatului divin.
Pacea ca întrerupere a timpului
Teologul Johann Baptist Metz a dat cea mai scurtă
definiţie posibilă a religiei: o întrerupere (a
timpului). Odihna sabatică a lui Dumnezeu întrerupe lucrarea sabatică
a omului, rugăciunea suspendă, într-un mod salvator, stresul
cotidian. Nimeni nu poate trăi mereu şi peste tot în calm interior.
Un conflict ne acaparează, cineva ne contrariază, şi imediat
mecanismul prin care ne rănim pe noi înşine se pune în mişcare.
Ne întoarcem împotriva noastră cuvintele producătoare de răni,
ne tulburăm în noi reproşându-ne că nu am ştiut să
reacţionăm mai bine. Hotărârile pe care le-am luat de a
ne păstra pacea interioară nu ne mai sunt acum de nici un folos.
Şi, atunci când începem să ne rugăm înaintea lui Dumnezeu,
suspendăm procesul care ne conduce de la jignirea îndurată la
cea pe care ne-o aplicăm noi înşine. În rugăciune, ne retragem
pentru moment din tot ceea ce ne acaparează, le luăm pe toate
în considerare pornind de la Dumnezeu. Prin această
distanţă sănătoasă ne eliberăm de tulburare
şi de griji. Rugăciunea ne aduce la calm chiar în mijlocul
tulburării. Rugăciunea cotidiană
ne garantează că nu ne vom lăsa înşfăcaţi
de stres mai mult de opt ore şi ne oferă balize pentru a lua
recul ca să ancorăm, din nou, viaţa noastră în Dumnezeu
şi să o liniştim.
Întreruperea salvatoare a religiei se revelează,
mai mult chiar decât în rugăciune, în sărbătoare.
Aceasta din urmă este incursiunea eternităţii în timp.
Ea este suspendare a lucrului, a profitului, a calculului. Ea se situează
în afara timpului şi ne smulge din tot ceea ce are viaţa ca
funcţional şi din rutina cotidiană. Sărbătoarea
se caracterizează prin „uşurinţă” şi „lejeritate”.
Josef Piper spune că noi suntem incapabili să celebrăm cu adevărat
sărbătorile pentru că nu mai vedem legătura dintre
sărbătoare, cult şi odihnă. „A celebra o sărbătoare
înseamnă a exprima acordul nostru complet faţă de lume
de o manieră excepţională.” Dacă noi spunem da acestei
lumi, dacă o luăm în considerare ca pe o creaţie divină
şi dacă îl lăudăm pe Dumnezeu pentru aceasta, atunci
putem celebra o sărbătoare care, suspendând cotidianul, ne ajută
să participăm la Adevărat. Platon credea că zeii avuseră
milă de oameni, acordându-le, pentru a le alina durerea, „întoarcerea
zilelor de cult de sărbătoare şi ca tovarăşi
de sărbătoare Muzele şi pe zeii Apolon şi Dionisos”.
Dacă acest acord faţă de lume
nu este dat, dacă acest da în faţa vieţii nu este rostit
– aşa cum Dumnezeu îl aşteaptă de la noi – atunci aceste
sărbători sunt artificiale, aceste „pseudo-sărbători”
potrivit lui Piper, nu sunt „decât o formă şi mai extenuantă
de lucru”.
”Festivitate” vine din latinul festum. Adjectivele festus
şi festivus semnifică „festiv, solemn,” dar şi „agreabil,
fermecător”. O dies festus, zi festivă, se deosebeşte
de feriae, zile consacrate odihnei. Ziua de sărbătoare
se caracterizează printr-o organizare precisă a timpului, prin
celebrarea unui ritual, printr-o masă solemnă, prin jocuri şi
muzică. Sărbătoarea corespunde unei suspendări în
cotidian, unui prisos de viaţă pentru că Dumnezeu însuşi
face irupţie în viaţa noastră. Sărbătoarea ne
leagă din nou cu originea şi anticipează, în acelaşi
timp, viitorul. Noi sărbătorim odihna sabatului veşnic
al lui Dumnezeu. Această odihnă a sabatului nu este inactivitate
ci bucuria lumii; este celebrare a vieţii
noastre care devine demnă de a fi trăită pentru că
este transformată şi salvată de Dumnezeu. Pentru
că, în sărbătoare, avem parte de realitatea lui Dumnezeu,
ea ne acordă o odihnă şi o recreaţie, altfel şi
mai pline, decât activismul distracţiilor. Potrivit lui Clement din
Alexandria, pentru că viaţa este o sărbătoare continuă,
nu mai avem nevoie de zile de sărbătoare. Dacă avem conştienţa de a trăi fiecare
zi în apropierea binefăcătoare şi iubitoare a lui Dumnezeu
şi de a acţiona prin harul său suntem astfel în
mâna lui Dumnezeu şi putem celebra munca
noastră ca pe sărbătoare a creaţiei. Munca nu este
o sarcină ci o plăcere, o sărbătoare celebrată
cu Dumnezeu. Viaţa noastră cotidiană nu mai este dominată
atunci de stres ci de pace.
Sărbătoarea, cale a păcii, celebrează întotdeauna
acţiunea lui Dumnezeu în noi. Ea constă într-o laudă adusă
lui Dumnezeu, în care inima omului îşi găseşte seninătatea.
Noi căutăm să rezolvăm, spiritual
sau psihologic, problemele noastre, am vrea să surmontăm frica
noastră, stările noastre depresive dar nu prin dominare ajungem
la pace. Voinţa de a stăpâni, de „a lua în mâini”,
generează, la rândul ei, frica de a pierde controlul. Nu trebuie
deci să căutăm să gestionăm fricile şi
stările noastre depresive, patimile şi emoţiile noastre,
ci să ne reconciliem cu ele şi să facem
din ele, depăşindu-le, suportul unei laude aduse lui Dumnezeu.
Aceasta este revelaţia pe care a avut-o Henri Nouwen cu ocazia sejurului
său la călugării trapişti. La început, credea că
se poate desface de problemele lui găsindu-şi pacea într-o mănăstire.
Dar curând, starea sa depresivă a revenit. El a recunoscut atunci
că „o mănăstire nu este făcută pentru a rezolva
problemele, ci pentru a-l lăuda pe Domnul în pofida lor". Dacă îl lăudăm pe Dumnezeu chiar în mijlocul
întâmplărilor vieţii noastre, a conflictelor nerezolvate, scăpăm
de sub puterea lor şi aflăm calmul şi destinderea. Sărbătoarea
este expresia acestei destinderi în mijlocul unei lumi în care atâtea
probleme sunt în aşteptarea soluţiilor. Dacă am
aştepta ca toate problemele să fie rezolvate n-am putea niciodată
să celebrăm sărbători. Am rămâne închişi
în cercul vicios al conflictelor. Sărbătoarea este aşadar
o suspendare salutară(salvatoare). Dar nu vom trăi seninătatea
pe care o oferă sărbătoarea decât dacă îl lăsăm
pe Dumnezeu să intre în viaţa noastră, lăudându-l
ca şi Creator. Dacă vom celebra în deplină conştienţă
sărbătorile ca pe nişte întreruperi benefice, vom putea
spune, împreună cu Clement din Alexandria, că viaţa noastră
este o sărbătoare perpetuă. (pag.112-161)
(fragmente traduse din cartea:
Anselm Grun- Invitation à la sérénité
du coeur,
Editura Albin Michel, Franta,2002,
Traducerea: Viorica Juncan)
Pentru
listare economica apasati aici
Salt la inceputul paginii
|
|